توضیحات:
عنوان :پایان نامه بررسي تاثیر فعاليتهاي فوق برنامه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدرسه راهنمايي
فهرست مطالب :
مقدمه
فصل اول
بیان مساله-اهداف تحقیق-اهمیت موضوع-تنظیم فرضیه-ارائه تعاریف مفهومی متغیرها-ارائه تعاریف عملیاتی متغیرها
فصل دوم
مقدمه-مبانی نظری موضوع تحقیق-برنامه درسی-فوق برنامه درسی-ویژگی های فوق برنامه در مقایسه با برنامه رسمی مدارس-ارزش ها و آثار فعالیتهای فوق برنامه-سابقه ی فعالیتهای فوق برنامه-تحقیقات انجام شده-تحقیقات داخلی-تحقیقات خارجی
فصل سوم
روش شناسی تحقیق و مراحل انجام آن-جمع آوری اطلاعات-روائی و پایایی-جامعه آماری-تعداد و روش نمونه گیری-روش تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم
مقدمه-ویژگی های پاسخ دهندگان بر اساس آمار توصیفی-تحلیل یافته ها و تفکیک سوالات
فصل پنجم
نتیجه گیری-پیشنهاد ها و روهنمودهای تحقیق-محدودیت های تحقیق-منابع-پیوست ها
قستمی از متن :
مشاركتپذيري يكي از زمينههاي مهم رسيدن به توسعه پايدار است. چنانچه اعضاي جامعه در برنامههاي متفاوت سياسي اجتماعي از درجه مشاركتپذيري بالاتري برخوردار باشند. برنامههاي توسعه سريع تر به نتيجه خواهند رسيد. از سوي ديگر ميزان مشاركت افراد در جامعه، خود معلول عوامل ديگري است از عوامل فردي و شخصيّتي گرفته تا عوامل ساختاري ميتواند در اين زمينه مؤثر باشد و نيز اين تصور و ادراك شهودي در جامعه ما وجود دارد كه ما معمولاً در كارهاي انفرادي موّفقيم و در كارهاي تيمي و گروهي ناموفق، به نظر ميرسد گرايش فردگرايانهي در ناخودآگاه ذهن اكثريت هموطنان ما جاي گرفته است كه به طور معمول ريشه اجتماعي دارد و از فرايند ناقص اجتماعي شدن ما سرچشمه گرفته است. بدين صورت هركس در يك دنياي جدا و مستقل از ديگران به سر ميبرد و روابط اجتماعي در سطح نازل و بدون ساخت و در نتيجه ناپايدار است و بنابراين انسجام اجتماعي تحقق نمييابد و يا ضعيف است. نمّودهاي عيني اين معضل اجتماعي در ناهماهنگي انجام كارهاي گروهي حتي در سطوح آموزش عالي و تشكلهاي سياسي و احزاب و يا در عدم گسترش حلقههاي ارتباط اجتماعي و گروهي در اقشار مختلف جامعه و نيز تشكلهاي حرفهاي در قالب اتحاديهها، سنديكاها و تعاونيها در سطح كارگران و كارمندان و ساير حرف كاملاً مشهود است. ريشههاي فرايند ناقص اجتماعي كننده و فقدان انسجام اجتماعي را در كجا بيابيم؟براساس تئوري سلسله مراتب نيازها ريشهي بسياري از مشكلات اجتماعي در برآورده نشدن نيازهاي ثانويه است كه تعلق اجتماعي از جمله اين نيازها ميباشد. “اميل دوركيم” در تئوري كنترل اجتماعي ميگويد: اساسيترين شيوههاي كنترل اجتماعي جهت تأثير بر رفتار انسان آموزش رفتار اجتماعي است. پارسونز” جامعهپذيري را مجموعهاي از فرآيندهايي ميداند كه به مدد آن ها اجتماعي شدن افراد تحقق يافته و از طريق آن فرهنگ انتقال مييابد. وي معتقد است جامعهپذيري يكي از عوامل مهم انگيزش رفتارهاي اجتماعي قلمداد ميگردد كه در برخورد فرد با نظامهاي ارتباطي از جمله خانه، دوستان و مدرسه شكل ميگيرد. بنابراين چنانچه مشاركت فرد در اين نظامها تضعيف شود شخصيّتش دچار آسيب ميگردد.از آن جايي كه ريشهها و عوامل اوّليه اجتماعي كننده را ميبايست مورد توّجه قرار داد كه يكي از عوامل مهم در روند اجتماعي شدن كودكان و نوجوانان، مدرسه است. مدرسه ميتواند “خاصگراييهايي” كه از خانواده نشأت گرفته و رفتار اجتماعي دانشآموزان را تحتالشعاع قرار داده را به سمت عامگرايي سوق دهد. براي بقاي جامعه اعضاي آن بايد با هم همكاري كنند و نيز نخستين مشاركتهاي نسبتاً سازمان يافته در مدارس قابل تحقق است. مدرسه ميتواند محيطي براي تمرين مشاركتجويي دانشآموزان و نيز مشاركتپذيري را در آن ها نهادينه نمايد.اما آيا تمامي دانشآموزان در فعّاليّتهاي فوق برنامه مدرسه به يك ميزان مشاركت دارند يا برخي از مشاركتپذيري بالاتري برخوردارند؟ چه عواملي بر ميزان مشاركتپذيري دانشآموزان تأثير بيشتري دارد؟ پرششهاي مطرح شده مسئله تحقيق را تشكيل ميدهند. در اين تحقيق عوامل فردي، پايگاه اقتصادي اجتماعي دانشآموزان، امكانات مدرسه براي فعّاليّتهاي فوق برنامه ، نوع اداره مدرسه و روش برخورد والدين با دانشآموزان به عنوان متغيّرهاي اصلي مورد بررسي قرار ميگيرند.
تعداد صفحه :109
فرمت فایل :DOC